Jouw huis als marketingobject

Jouw huis als marketingobject

Weet jij wat jouw woning waard is? Verwacht jij dat de koper een goede prijs betaalt, of zou een koper wel eens flink kunnen onderhandelen en is het dus nog onzeker waarvoor jij jouw woning gaat verkopen?

Een sterke onderhandelingspositie is van groot belang. Je wil het liefst een koper die de vraagprijs biedt, of zelfs meer, omdat ze het huis dat ook waard vinden.

Met de juiste strategie en mindset kun jij ervoor zorgen dat je jouw woning succesvol verkoopt.
Ga je huis zien als marketingobject.  De onderstaande tips gaan je hierbij helpen.

Jij hebt invloed op een succesvolle verkoop

Een aantal zaken met betrekking tot een woning liggen vast. Denk hierbij aan de locatie, de ligging, de grootte en de hoeveelheid kamers. Deze gegevens zijn mede bepalend voor de waarde van een woning en hier kan je weinig aan veranderen.
Waar je wel invloed op hebt is de presentatie van jouw woning. Ga dus voor het beste resultaat en zorg ervoor dat jouw woning op funda en tijdens de bezichtigingen optimaal word gepresenteerd.

Neem afscheid van je woning

Accepteer dat jouw huis over een tijd niet meer jouw thuis is. Het wordt dan makkelijker om het huis te gaan zien als een nieuw thuis voor de volgende bewoner(s). Neem emotioneel afscheid van jouw woning. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om veranderingen aan te brengen en het huis aantrekkelijker te maken voor een potentiële koper.

Realiseer je dat het verkoopklaar maken van je woning tijd en energie kost

Het verkoopklaar maken van een woning wordt vaak onderschat.  Met alleen wat opruimen en een goede schoonmaak ben je nog niet klaar. Plan daarom tijd in je agenda om dit goed aan te pakken. Een verhuizing is een ideaal opruimmoment. Pak nu de kans om eens kritisch door je spullen te gaan en dingen weg te doen die je niet meer gebruikt of nodig hebt. Een groot voordeel is dat je deze spullen niet meeneemt naar je nieuwe woning en daar kan beginnen met een frisse start.  Zorg dat je ruimte creëert, bijvoorbeeld op zolder, waar je (persoonlijke) spullen alvast kan opslaan, die bij de woningpresentatie niet nodig zijn. Pak tijdig (achterstallig) onderhoud aan, en zorg dat de tuin en de buitenkant van de woning er netjes uitzien.

Denk na over de doelgroep(en) van jouw woning

Weet jij welke doelgroep interesse heeft in jouw woning? Een stel uit een grote stad dat wil verhuizen naar een kleinere gemeente met het oog op gezinsuitbreiding? Een gezin dat graag wil wonen in een kindvriendelijke buurt, of wellicht een ouder echtpaar?
Met de algehele presentatie van je woning kan je hier wellicht rekening mee houden. Voor een gezin zal het aantal slaapkamers zwaarder wegen dan voor iemand die er alleen gaat wonen. Bedenk of het nuttig is om van die werkkamer toch een slaapkamer te maken?

Kijk door de ogen van een potentiële koper

Dit is voor sommige woningverkopers ontzettend lastig, maar het is echt heel belangrijk voor een optimale woningpresentatie. Probeer je te verplaatsen in een mogelijke koper en kijk zo objectief en kritisch mogelijk naar jouw huis. Bekijk de verschillende ruimtes en bepaal hoe je die zo aantrekkelijk mogelijk kan maken. Een koper wil zichzelf in de woning kunnen zien wonen, dus haal persoonlijke items weg, maak het leger en kies voor rustige neutrale kleuren, waar de meeste mensen zich in kunnen vinden.

Als woningverkoper heb jij het meeste baat bij een optimale woningpresentatie

Het verkoopklaar maken van je woning doe je in eerste instantie voor jezelf en niet voor de koper.
Jij wilt dat kijkers tijdens de bezichtigingen zichzelf  in jouw huis kunnen zien wonen. Jij wilt het potentiële kopers makkelijker maken om voor jouw woning te kiezen. Jij wilt dat de koop snel en tegen een goede prijs wordt gedaan. Er is toch geen woningverkoper die zin heeft om een lange tijd bezig te zijn met de verkoop van zijn woning?  Houd voor ogen dat je primair jezelf helpt bij een goede woningpresentatie.

Back to Top